miercuri, 2 martie 2011

Retrocedarile si o comemorare

     Fac parte dintr-o familie care a fost destul de incercata de schimbarile aduse de regimul trecut si din pacate chiar si de cel actual. Dar in respectul deplin pentru lege ,ce ne-a fost inoculat de mici am stat cuminti in banca noastra si ne-am vazut de treaba desi de multe ori am cazut si ne-am ridicat. Dupa 1990 au venit insa o serie de legi care sa dea putin confort parintilor si bunicilor nostri indeajuns incercati de viata,doar celor care au mai apucat bucuria aceasta.Mama mea ,fiica unica a unor tarani basarabeni instariti nu a avut bucuria asta, s-a stins acum un an asteptand aceasta recompensa ca pe o scrisoare de dragoste de la tatal ei . Ca pe un semn ca viata ei ,a noastra chiar, ar fi fost alta daca lucrurile ar fi ramas asa cum le stia de copil.Dar asta e o alta lume,o lume pe care noi am intuit-o doar fara sa o cunoastem niciodata cu adevarat.
    Bunicul nu ne-a povestit nimic niciodata ca si cand acea lume nu a existat .De la bunica stiu ca intr-o seara tarziu un cunoscut le-a batut la usa si le-a spus ca a doua zi vor fi ridicati si deportati in Siberia. In miez de noapte au incarcat intr-o caruta ce au apucat si au fugit spre o libertate ce i-a tinut incatusati pana la moarte.Au avut doar minima satisfactie de a mai pune o data piciorul pe pamantul natal ,pe locul unde, alaturi de casa lor mai ridicasera una,sa fie pentru fata lor.Si-au vizitat propriile case -ca turisti cu pasaportul in buzunar si aprobare de la autoritati - ce mare satisfactie!

Notificarile catre ANRP  m-au obosit,mi se face lehamite si de asaltul celor ce vor sa-mi""cumpere"" dosarul cu doi lei.Le-as face eu cadou acest dosar daca as stii ca intr-o noapte le-ar bate cineva la geam si in toiul noptii si-ar lua in brate copilul adormit in patut si ar fugi in intunericul in care i-a aruncat lacomia.
Sau daca atunci cind isi vor  comemora parintii va simti acut sentimentul neputintei asa cum multi parinti batrani din tara asta il simt acum.

Niciun comentariu: